Googlen yritysprofiili - paikallisen yrityksen kotipaikka Googlen hauissa
Hyvä yritys tarvitsee ansaitsemansa kotipaikan myös Googlen hakusivulla, eikö?
Googlen yritysprofiili ja Google My Business-tili ovat sama asia. Luomalla ja täyttämällä Google My Business tilin voit varmistaa että Google tietää...
- mikä on yrityksesi nimi
- mitä yrityksesi tekee ja millaisia palveluja tuottaa
- missä se sijaitsee
- mitkä ovat yrityksen yhteystiedot
- mistä löytyy yrityksen nettisivu
- millaisten paikallisten hakutulosten yhteydessä yrityksesi pyrkii näkymään
- miten yrityksesi asiakkaita palvelee ja ovatko asiakkaasi tyytyväisiä
- ja paljon muuta...
Ennen kuin edetään oppaassa Google My Business tilin luomiseen, niin vastataan ensin muutaman useimmin kysyttyyn kysymykseen.
Onko Google My Business - tili paikalliselle yritykselle niin tärkeä kuin sanotaan?
Kyllä! Google on antanut mahdollisuuden paikalliselle yrityksille kilpailla keskenään paikkakunnallaan. Googlen tärkeimpiä hakusijoituskriteerejä paikallisessa haussa on hakijan olinpaikka suhteessa yritykseen. Jos olet samassa korttelissa hakemasi yrityksen kanssa, niin todennäköisesti kyseinen yritys näkyy ensimmäisenä paikallishaussa, olettaen että kilpailija ei ole vieressä.
Mistä hakutuloksista yritykseni löytyy tehtyäni Google My Business tilin?
Googlen hakukoneessa on erikseen hakualgoritmi paikallisia hakutuloksia varten. Jos yritys ei ole täyttänyt tietojaan Google My Business - tilille, niin yritystä ei voida näyttää Googlen paikallishaun tuloksissa.
Google on luonut paikallisen hakualgoritmin sitä varten ettei paikallisten yritysten tarvitse kilpailla valtakunnallisten eli orgaanisten hakutulosten kanssa. Paikallisen hakualgoritmin ansiosta pieni paikallinen yritys voi kilpailla isoja ketjuyrityksiä vastaan tasaväkisesti omalla paikkakunnallaan.
Minkälaiset yritykset voivat luoda Google yritysprofiilin?
Suora lainaus Googlelta:
"Business Profiles on Google My Business can only be created for businesses that either have a physical location that customers can visit, or that travel to visit customers where they are."
- yrityksellä täytyy olla fyysinen toimipaikka, jossa he ottavat asiakkaita vastaan
- tai he ovat ns. palvelualue-yrityksiä, jotka menevät tekemään palvelun asiakkaan luokse
- tai sitten he ovat yrityksiä joilla on fyysinen toimipaikka, jossa he ottavat asiakkaita vastaan ja sen lisäksi toimittavat palveluita asiakkaan luokse
Tästä löydät tarkemmin tietoa oppaan toisesta luvusta, jossa kerrotaan tietojen optimoinnista.
Maksaako Google My Business jotain?
Google My Business on ilmainen palvelu, toisin kuin Google Ads eli Google mainokset. Google My Business tilin avulla saat maksutonta lisänäkyvyyttä yritykselle Googlen karttahauissa ja Googlen paikallishaussa...se kolmen hakutuloksen paketti heti mainosten jälkeen.
GOOGLE MY BUSINESS ON ILMAINEN KOSKA
Miten Google My Business tili luodaan?
Tarvitset tilin luomiseen gmail sähköpostiosoitteen.
Jos yritykselläsi ei vielä ole omaa gmail-tiliä, niin Google My Business - tilin luominen on erittäin hyvä syy ottaa yrityksellesi oma gmail-tili. Voit ottaa joko ilmaisen Gmail-tilin tai yrityksille tarkoitetun maksullisen Google Workplace- sähköpostitilin. Molemmat käyvä tarkoitukseen hyvin.
Suosittelen kuitenkin että et käytä omaa henkilökohtaista gmail-tiliäsi. Säästät myöhemmin aikaa ja vaivaa, jos joku muu auttaa sinua tilin päivittämisessä ja hallinnoinnissa.
Yrityksesi tarvitsee jatkossa gmail-tiliä myös muiden maksuttomien Googlen markkinointityökalujen kanssa kuten Google Analyticsin, Google Tag Managerin tai Google Search Consolen.
Seuraavasta oppaan artikkelista löydät ohjeet Google My Business tilin luomiseen - ja tää tehdään kerralla OIKEIN🔥
Lue myös Oppaan muut artikkelit
Artikkeli 1
Artikkeli 2
Artikkeli 3