Google My Business Postaukset - Ohjeet postausten hyödyntämiseen
Tästä oppaasta löydät kaiken Google My Business postauksista
- Hankit nettisivuillesi uusia kävijöitä
- Yksityiskohtaiset ohjeet kaikista postaustyypeistä
- Parhaat käytännöt
- Kuvasuositukset ja ILMAINEN Canva-malli
- Postausten automaatio ja aikataulutusvinkit
- Esimerkkejä hyvistä postauksista
- Apua yleisempiin ongelmiin
Mitä ovat Google postaukset?
Googlen postaus on Google my business tilin uusimpia ominaisuuksia. Sen avulla voit tehdä postauksia, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa sekä Googlen karttanäkymässä.
Kuvia Googlen postauksista (tulossa)
Parantaako postaukset hakukonesijoitusta (SEO)?
Googlen postaukset eivät suoraan paranna hakukonesijoitusta. Ne näkyvät hakutulosten lomassa ja vaikuttavat parantavasti asiakkaiden halukkuuteen tulla katsomaan kotisivuillesi.
Kannattaako postauksia tehdä?
Jos Googlen haku on yritykselle tärkeä markkinointikanava, niin silloin Googlen postaukset tuottavat hyvän ROI:n.
Google tarjoaa 5 erilaista tapaa postata
Mitä postaustapaa kannattaa useimmiten käyttää?
"Mitä uutta?" - postaus on aina YKKÖSVALINTA. Käytä tätä postaustapaa kaikkeen mahdolliseen. Kerro sen avulla yrityksen yleisistä päivityksistä, promokampanjoista (vaikka promopostaus onkin erikseen), asiakkaiden testimoniaaleista tai mistä tahansa, joka voisi tuoda ostavia asiakkaita nettisivulle.
1: Mitä uutta - postaus
Kuva Mitä uutta - postauksesta (tulossa)
Teksti: Sinulla on käytettävissä 1500 merkkiä. Erillistä otsikkoa ei ole tarjolla. Sen sijaan kirjoita ensimmäinen lause ISOLLA KIRJAIMILLA, jolloin se toimii otsikkona. Tuo tärkein asiasi esille ensimmäisessä 60 merkissä, sillä ne näkyvät postauksen esikatselussa. Kirjoittaessasi tekstiä yritä vetää asiakas mukaan tarinaan ja tarjota tiedon etsijälle jo esimakua tulevasta.
Kuvat/GIF/video: Voit käyttää kuvia (JPG/PNG), GIF-looppia tai 30 s videota. Videon maksimikoko on 75 Mb. Voit käyttää jopa 10 kuvaa tai videota. Suosittelen kuitenkin käyttämään vain yhtä kuvaa tai videota, jotta viesti on mahdollisimman nopeasti ymmärrettävissä.
Postauksen täytettävät kohdat
- Kuva/GIF/video
- Kuvaus
- Lisää painike (suositeltava)
Lisää painike
- Ei mitään (jos et lisää klikattavaa linkkiä niin valitse tämä)
- Varaa
- Tilaa verkosta
- Osta
- Lisätietoja
- Kirjaudu
- Soita nyt (soitto tulee Google my business tilillä olevaan ensimmäiseen numeroon)
VINKKI: Kun käytät LISÄÄ PAINIKE ominaisuutta, niin postauksen esikatselussa näkyy n. 3 riviä erli 60 merkkiä + valitsemasi painike.
POSTAUSTEN VOIMASSAOLOAIKA ON 7 PÄIVÄÄ
Mitä Uutta-postaus ja Tarjous-postaus näkyvät 7 päivää julkaisun jälkeen. Vanhentuneita postauksia ei poisteta tililtä vaan ne näkyvät tietopaneelissa viimeisenä.
Tuotepostaukset ovat aina aktiivisia ja pysyvät tilillä. Ne näkyvät aktiivisten julkaisujen ja vanhentuineiden julkaisujen välissä.
Mitä Uutta-postauksen esikatselu: (tulossa)
Postauksen näkyvyys: Postaus näkyy työpöytähaussa, mobiilihaussa sekä Googlen karttahaussa.
2: Tapahtuma - postaus
- Kuva/GIF/video
- Erillinen otsikkoalue
- Tapahtuman nimi (suositus 30 merkkiä, max 58 )
- Aloituspäivä ja päättymispäivä
- Tapahtuman tiedot (suositus 150-300 merkkiä, max 1500)
- Lisää painike (suositeltava)
Lisää painike
- Ei mitään (jos et lisää klikattavaa linkkiä niin valitse tämä)
- Varaa
- Tilaa verkosta
- Osta
- Lisätietoja
- Kirjaudu
- Soita nyt (soitto tulee Google my business tilillä olevaan ensimmäiseen numeroon)
Tapahtuma-postaus pysyy livenä julkaisusta tapahtuman loppumiseen asti. Teknisesti pystyt muokkaamaan tapahtuman lopetuspäivämäärää uudelleen ja pitämään tapahtumaa livenä koko ajan.
3: Tarjous-postaus
- Kuva/GIF/video
- Erillinen otsikkoalue
- Tarjouksen nimi (max 58 merkkiä )
- Aloituspäivä ja päättymispäivä
- Tarjouksen tiedot (suositus 150-300 merkkiä, max 1500)
- Kuponkikoodi
- Tarjouksen lunastuslinkki
- Käyttöehdot
4: Tervetuliaistarjous
Googlen tervetuliaistarjouksen voi tehdä ainoastaan Google My Business mobiiliapista.
Alla suorat ohjeet Googlelta TERVETULIAISTARJOUKSEN tekemiseen
Lainaus Googlelta alkaa
Näin määrität tervetuliaistarjouksen
- Avaa mobiililaitteellasi Google My Business ‑sovellus.
- Napauta alareunasta Profiili
- Napauta profiilisivun Tee seuraajista asiakkaita ‑kohdasta Luo tervetuliaistarjous.
- Jos haluat jatkaa, napauta Luo.
- Jos haluat peruuttaa tarjouksen, napauta Ei kiitos.
- Lisää seuraavat tiedot:
- otsikko (esimerkiksi −20 % donitseista)
- kuvaus
- kuponkikoodi (valinnainen)
- käyttöehdot (valinnainen)
- verkkosivuston linkki (valinnainen).
- Napauta Esikatsele.
- Jos haluat muuttaa tietoja, napauta
- Esikatsele tarjous. Napauta Julkaise.
- Jos haluat nähdä julkaistun tervetuliaistarjouksen, napauta ilmoituksesta Näytä.
Lainaus päättyy
5: Tuote-postaus
Postauksen täytettävät kohdat
6: COVID-19 eli koronapostaus
Korona-postaus pysyy aktiivisena 14 päivää eli 7 päivää kauemmin kuin tavallinen 7 päivän postaus.
Vaikka Korona-postaus kuulostaa hyvältä idelta, niin suosittelen silti tekemään postauksen joka saisi potentiaalisen asiakkaan katsomaan nettisivullesi korona-tiedotteita.
Postauksen täytettävät kohdat
- Päivitä tilasi
- Lisää painike - Valitse tähän lisätietoja, johon liitä linkin kotisivullasi olevaan korona-tiedotteeseen.
50 Google My Business Postausideaa – ikinä ei enää pää lyö tyhjää
VINKKI: Google my business postaukset ovat sosiaalisen median muoto, samalla tavalla kuin Facebookin postaukset. Niissä voit kertoa yrityksen tarinaa alueellasi asuvilla ihmisille. Hyvänä käytäntönä onkin jakaa kaikki Google my businekseen tehdyt postaukset myös Facebookiin.
Lue artikkeli postausten automatisoinnista (tulossa)
Mistä Google My Business postauksissa on oikein kyse?
Potentiaaliset asiakkaat odottavat tulevansa viihdytetyksi ja informoiduksi alasi tärkeimmistä asioista, ja he odottavat kuulevansa mitä alueellasi tapahtui viime viikolla.
Myyntipuheiden kuuleminen ei ole heidän tärkein prioriteettinsa. He haluavat tutustua yritykseesi ja siihen miten palvelet asiakkaita.
Postausten päätavoitteena onkin luoda uskottavuutta ja luottamusta yrityksesi brändiin. Myyminen on tärkeää, mutta se ei saa olla näkyvin tavoite.
Innosta
Postausten tekemisessä kannattaa olla luova. Yritä saada potentiaaliset asiakkaat innostumaan yrityksestäsi. Parhaat brändit eivät pelkästään myy, vaan he yrittävät joka viestissä tarjota asiakkaalle jotain arvoa.
Keskity auttamaan asiakasta hänen ongelmissaan, sen sijaan että yrität vaan myydä. Mieti mitä tietoa voisit jakaa joka helpottaa asiakkaan elämää ja auttaa häntä samalla tutustumaan yritykseesi.
Testaa erilaisia postauksia
Ilman testaamista et voi tietää mihin asiakkaasi reagoivat. Tutki edellä olevan listan ideoita ja sovella niitä omaan toimialaasi.
GMB postaaminen ei ole monologia, vaikka se äkkiseltään voi siltä tuntua. Vastaukset hyvään markkinointiin tulee lisääntyneinä puhelinsoittoina, viesteinä, vierailuna nettisivuilla sekä tarjouskyselyinä.
GEEPELI PROTIP: Kun kirjoitat postausta, niin kuvittele mielessäsi ihanneasiakkaasi. Mieti miten hän reagoisi siihen mitä olet kirjoittamassa. Onko se hänelle hyödyllinen, auttaako se häntä ratkaisemaan jonkin ongelman?
Postauksen tulee liittyä jotenkin asiakkaasi elämään. Kun selvität tämän, niin olet voittamaton.
50 käytännön ideaa postauksiin (myös Facebook)
OHJE: Pysähdy jokaisen idean kohdalla ja mieti miten sovellat tämän omaan yritykseesi
1 - Esittele jokin tekemäsi paikallinen projekti
2 - Jaa käytännöllisiä, elämänmakuisia vinkkejä siitä miten tuotettasi voi käyttää asiakkaan elämän helpottamiseen ja parantamisen
3 - Onko juhlapyhiä, lomakausia, ostospäiviä tai kansanjuhlia tulossa. Jaa siihen liittyvä postaus ja houkuttele asiakas klikkaamaan sivustollesi.
4 - Näytä ennen & jälkeen kuvia tekemästäsi projektista.
5 - Julkaise tietoa alaasi koskevista uusista säännöistä tai lainsäädännöstä
6 - Paljasta alasi suurimmat myytit ja harhakäsitykset
7 - Kerro mistä virheestä olet oppinut eniten tai tärkeimmästä oppitunnistasi
8 - Kerro lyhyt, hauska tai jännittävä tarina yrityksestäsi / päivittäisestä työstäsi
9 - Ilmoita vapaista työpaikoista
10 - Jaa kuvia siitä miten miten yrityksessäsi tehdään erilaisia työtehtäviä
11 - Kerro miten autoit asiakastasi menestymään tai asiakastarina
12 - Näytä ja kerro miten myymäsi tuote tai palvelu auttaa asiakasta helpottamaan omaa työtään
13 - Esittele paikallisia yhteistyökumppaneita tai kumppaneita
14 - Jääkö asiakkaille tuttu työntekijä eläkkeelle, jaa kuva kakkukahveista.
15 - Tee tiivis HOW TO - opas tai video
16 - Jaa alaasi liittyvää tilastotietoa
17 - Jaa hyvännäköisiä videoita ja kuvia oikeista ihmisistä - luo uskottavuutta ja luottamusta (jos olet yleensä vaan jakanut steriilejä tuotekuvia)
18 - Selitä mistä palvelussasi on kysy
19 - Jaa postauksia muista some-kanavista, kuten FB, Insta tai Linkedin
20 - Mainosta tulevaa paikallista tapahtumaa, johon osallistut jollain tavalla.
21 - Luo tervetuliaistarjous uusille seuraajille - ihan totta Google My Business tiliäkin voi seurata
22 - Luo postaus, jolla mainostat tervetuliasiatarjousta (tarjous joka näytetään vain ei-seuraajille) - Tervetuliaistarjouksen voit tehdä vain Google My Business mobiiliapilla.
23 - Lisää tuotepostaus
24 - Kerro mitä olet tekemässä juuri nyt
25 - Jaa lyhyt lista Useimmin kysytyistä kysymyksistä
26 - Huumori toimii hyvin - jaa suosittu meemi tai luo itse sellainen (GIF)
27 - Jaa tarinoita brandista, yrityksesi historiasta tai siitä miten tulit kehittäneeksi uuden tuotteen jne...
28 - Kuvaile tyypillistä päivää yrityksessäsi
29 - Jaa haastatteluita tai lehdistötiedotteita
30 - Jaa jonkun muun postauksia alasi kuumimmista aiheista
31 - Käytä hyväksesi vanhaa sisältöä ja jaa se uudelleen
32 - Jaa kuvia tyytyväisistä asiakkaita, kun he käyttävät tuotettasi tai palveluasi
33 - Muista aina postata juhlapyhätervehdykset ja tavalliset kansanjuhlapäivät.
34 - Jaa kuvia ja videoita siitä mitä tapahtuu yrityksesi takahuoneessa
35 - Esittele yritykseesi tullut uusi työntekijä, tai jos henkilökunta on saanut ylennyksen
36 - Käytä hyväksesi Googlen viestimahdollisuutta. Tarjoa alennusta tai jotain muuta kannustinta jos ottaa yhteyttä viestin kanssa.
37 - Jaa mielipiteesi alan kuumista aiheista (Hyvät ja huonot puolet)
38 - Postaa asiakkaasi videotestimoniaali tai kuva/teksti testimoniaali kuvakaappauksen kanssa.
39 - Jaa saamiasi Google arvosteluja.
40 - Jos sinulla on seuraajia, niin voit postata pyynnön jättää arvostelu.
41 - Jos aukioloaika ovat muuttunut, niin teet siitä postaus. Varsinkin jos tarjoat poikkeavia aukioloaikoja.
42 - Jos yrityksellä on Happy Hour tai jokin muu aika jolloin tarjoat alennuksia, niin postaa tieto siitä.
43 - Muistuta asiakkaitasi tietystä säätilasta (tulossa aurinkoista, valmistaudu terasille...)
44 - Anna ammattilaisen vinkkejä jonkin tietyn tuotteen käyttöön.
45 - Tee TOPTEN-lista toimialastasi tai siihen liittyvästä asiasta
46 - Ennakoi tulevaisuutta ja kerro mitä on odotettavissa toimialallasi
47 - Jaa parhaimmat lainaukset työpaikaltasi
48 - Mainosta uutuuspalveluistasi tai tuotteitasi
49 - Oletko suunnittelemassa uuden toimipaikan avaamista. Kerro siitä asiakkaallesi.
50 - Jaa muiden tuottamaa hyvää paikallista sisältöä
Ohjeita postauksen jäsentelyyn
- Käytä ensimmäiset 80-100 merkkiä otsikkoon. Sisällytä otsikkoon aina jokin tärkeistä hakusanoistasi esim: [PUTKIMIES KAARINA] tai [LÄMPÖILMAPUMPPU TAMPERE]
- Käytää samaa hakusanaa 3 kertaa postauksen aikana.
- Käytä emojia luomaan postaukseen rakennetta - ainakin - merkkiä.
- Sisällytä AINA jokin toimintokehoite eli pyydä lukijaa tekemään jotain (klikkaamaan kotisivulle, lähettämään viestin, soittamaan jne...)
- Vältä turhia kirjoitusvirheitä, mutta voit käyttää luovaa ja autenttista kieltä.
- Älä käytä sopimatonta tai aggressiivista kieltä (Googlen sääntöjen vastaista)
- Käytä mahdollisimman paljon omia kuvia. Voit käyttää myös stock-kuvia paremman puutteessa.
- Jäsennä tekstiä kappaleiden avulla
- Ajattele kuin asiakkaasi
- Testaa ideoita, postausaikaa tai postausten määrää suhteessa toisiinsa.
- Seuraa tilisi tilastot kohdasta postausten tuloksia tai mittaa tuloksia Google Analyticsin kanssa (UTM-parametrit)
Autenttisuus on kaikki kaikessa
Ole aito. Ole reilusti itsesi. Luota aitoihin tilanteisiin yrityksessäsi ja tuo ne nähtäviksi. Seuraa miten ihmiset reagoivat postauksiin ja tee enemmän sitä mikä toimii.
Googlesta tietoa hakevat ihmiset harkitsevat ostamista, joten pyri auttamaan heitä tekemään päätöksen luomalla luottamusta ja uskottavuutta yritykseesi.
Jos artikkeli herätti ajatuksia tai pidit siitä, niin jätä kommentti niin vastaan sinulle. Kiiiiiitos
Esimerkkejä, malleja ja analyysejä sekä käytännön ideoita postauksiin
Tästä oppaasta löydät esimerkkejä, ideoita, malleja ja analyysejä seuraaviin Google My Business postauksiin.
Säännöllisesti tehty postaus on todettu parantavan hakusijoituksia sekä Googlen paikallishaussa että Googlen kartalla (Google Maps).
Kuitenkin Googlen tarjoama postausmahdollisuus ei ole niin tunnettu kuin Facebook tai Instagram, joten saatat tarvita hieman inspiraatiota.
Tästä oppaasta löydät esimerkkejä miten eri toimialoilla olevat yritykset ovat hyödyntäneet postauksia paikallisen näkyvyyden parantamiseen Googlen kartalla ja Googlen paikallishaussa (siinä kolmikossa heti mainosten jälkeen)
Lataa Google Docs joka sisältää 39 lisäesimerkkiä ja analyysia Google postauksista
Google My Business postausideoita valokuvaajalle
ANALYYSI
Tyyppi: Tarjous - postaus
Tavoite: Myy hääkuvauspalveluja
Kannustin: Onnittelee kihlaparia, rajoitettu aika, ILMAINEN valokuva ennen häitä
Painike: Varaa, Osta tai Tilaa verkosta
Google My Business postausideoita ravintolalle
ANALYYSI
Tyyppi: Mitä uutta - postaus
Tavoite: Myy lahjakortteja
Kannustin: Näyttää miten ruoka on valmistettu, tunnelmallinen ja herkullinen tapa tuottaa lahjan saajalle ikimuistoinen elämys
Painike: Varaa
Google My Business postausideoita baarille tai yökerholle
ANALYYSI
Tyyppi: Tapahtuma - postaus
Tavoite: Mainostaa tulevaa viinimaistelua
Kannustin: Video tuo tilaisuuden iholle, luxusta elämään, pioneeri
Painike: Lisätietoja (linkki tapahtumaan)
Google My Business postausideoita hammaslääkäreille
ANALYYSI
Tyyppi: Tarjous - postaus
Tavoite: Hankkia uusia asiakkaita
Kannustin: Tarjotaan maksuton tarkistus ja röntgen uusille asiakkaille
Painike: Lunasta kuponki
Google My Business postausideoita putkiliikkeille
ANALYYSI
Tyyppi: Mitä uutta - postaus
Tavoite: Mainostaa putkimiehen huoltopalvelua
Kannustin: Näyttää autenttisen valokuvan jossa työtä tehdään, pyritään luomaan luottamusta ja uskottavuutta
Painike: Lisätietoja (linkki kotisivulle tai blogiin)
Google My Business postausideoita lakifirmoille
ANALYYSI
Tyyppi: Mitä uutta - postaus
Tavoite: Lakipalvelut - erikoistunut eläkeläisten lakiasioihin
Kannustin: Maksuton konsultaatio, kokenut lakitiimi eläkeläisten asioiden hoitoon, henkilökohtainen palvelu
Painike: Lisätietoja (linkki kotisivulle jossa lisää eläkeläisten lakiasioista)
Google My Business postausideoita sähköasentajille
ANALYYSI
Tyyppi: Tapahtuma - postaus (käyttää hyväkseen tapahtuma-postauksen aktiivisena oloaikaa)
Tavoite: Myydä sähköasennuspalveluita
Kannustin: kuvassa ammattilainen työssä ja teksti kertoo pätevyydestä; lisensoitu, vakuutettu, kokenut, palkintoja voittanut
Painike: Lisätietoja (linkki kotisivulle tai blogiin)
Haluatko lisää ideoita Googlen postausten tekemiseen?
Lataa seuraavat 200 Google My Business postausesimerkkiä (tulossa)