HUOM!: Erillinen GMB APP poistui käytöstä 2022, mutta edelleen kannattaa ladata puhelimen avulla Googlen yritysprofiiliin tässä artikkelissa ehdotettuja kuvia ja videoita. Erittäin hyödyllistä profiilin hakukonenäkyvyyden kannalta. Mitä enemmän ja säännöllisemmin lataat kuvia, niin sitä paremmilla sijoituksilla profiilisi näkyy. Esim: Amerikassa hyvin optimoidussa profiilissa voi olla jopa 800 kuvaa.
Vinkki 1 - valokuvien lataaminen
Erään tutkimuksen mukaan 60% kuluttajista kertoo valokuvan ensin kiinnittäneen heidän huomionsa. Eli tehokas tapa saada näkyvyyttä lisää on ottaa puhelimella hyvälaatuisia, tarkkoja ja kirkkaita valokuvia ja lähettää ne Google My Business - tilille mobiilisovelluksen kanssa.
OTA NÄITÄ KUVIA YRITYKSESTÄSI
KUVAT YRITYKSEN ULKOPUOLELTA JA LÄHIALUEELTA
Ulkokuvat auttavat asiakkaita tunnistamaan yrityksesi, kun he lähestyvät sitä eri suunnista.
Vinkki: Ota kuva jokaisesta suunnasta, josta asiakkaat voivat saapua yritykseesi.
KUVAT SISÄTILOISTA
Sisäkuvat auttavat asiakkaita saamaan käsityksen yrityksesi sisustuksesta ja tunnelmasta.
Vinkki: Ota valokuvia, jotka näyttävät totuudenmukaisesti, millaiselta yrityksesi näyttää sisältä päin
KUVAT TUOTTEISTA JA PALVELUISTA
Hyvät kuvat tyypillisistä tai suosituista tuotteista antavat asiakkaille paremman käsityksen tuotevalikoimastasi.
Vinkki: Esittele yrityksesi suosituimpia tuotteita ja valaise tuotteet tasaisesti
TYÖSKENTELYKUVAT
Valokuvat auttavat asiakkaita ymmärtämään nopeasti, millaista työtä teet ja millaista palvelua on odotettavissa.
Vinkki: Ota kuvia tiimistäsi heidän palvellessaan asiakkaita eri tilanteissa ja palveluista jolla erotut kilpailijoista.
RUOKA- JA JUOMAKUVAT
Ruoka- ja juomakuvat lisäävät värejä ja yksityiskohtia ruokalistaasi ja auttavat asiakkaita päättämään, missä he haluavat syödä.
Vinkki: Esittele yrityksesi suosituimpia ruoka-annoksia sekä erikoisuuksia, joilla erotut.
KUVIA YRITYKSEN YHTEISTILOISTA
Kuvat hotellin, ravintolan, viihdepaikan tai kuntosalin yleistiloista houkuttelevat asiakkaita, jotka suunnittelevat vapaa-ajan matkaa tai liikematkaa.
Vinkki: Lisää ainakin yksi kuva kaikista yhteisistä tiloista (esimerkiksi kylpylästä, kuntosalista tai ruokasalista)
HOTELLIN HUONEET
Asiakkaat luottavat vahvasti hotellihuoneiden kuviin valitessaan hotellia seuraavalle vapaa-ajan matkalle tai liikematkalle.
Vinkki: Yritä kuvata kaikki erilaiset tarjolla olevat huoneet ja ota mahdollisimman realistisen näköisiä kuvia asiakkaan näkökulmasta
TIIMIKUVAT
Tiimikuvat ovat tärkeitä, koska ne näyttävät henkilökohtaisemman puolen yrityksestäsi ja välittävät ulospäin yrityksen kulttuuria.
Vinkki: Tee yrityksestäsi inhimillisempi näyttämällä epävirallisia kuvia itsestäsi, henkilökunnasta ja jopa jostain asiakaspalvelutilanteista
Ihmiset katsovat ja klikkailevat aina ensin kuvia ja sitten vasta katsovat missä ovat ja kiinnostuvat enemmän.
MUISTA GEO tagging: Valokuvissa tulee olla koordinaatit eli sijainti. Sijainnin avulla Google näyttää kuviasi ihmisille, jotka etsivät palvelua yrityksen sijainnin läheltä.
Vinkki 2 - nopea arvosteluihin vastaaminen
Mitä nopeammin vastaat arvosteluihin, sitä positiivisemman vaikutuksen teet asiakkaasesi ja kannustat häntä jatkossakin asioimaan yrityksessäsi. Nopea vastaaminen kertoo myös että arvostat asiakkaan aikaa ja vaivaa.
Jos et ole vahvistanut yrityksesi Google My Business tiliä niin et voi vielä vastata tilillä oleviin aikaisemmin annettuihin arvosteluihin. Suosittelen että menet vastaamaan jälkikäteen vanhoihin arvosteluihin ajatuksella.
Näen myös usein että yrittäjät eivät viitsi nähdä vaivaa kirjoittaessaan vastauksia ja siinä he tekevät valtavan virheen. Jos kuulut tähän sakkiin niin lue seuraava tarkkaan:
Ohjeet arvosteluihin vastaamiseen
- Arvostelujen määrä ja tähtiluokitus ovat paikallismarkkinoinnin tärkein yksittäinen hakusijoitukseen vaikuttava tekijä
- Googlen hakurobotti lukee arvostelut ja niiden sisältö vaikuttaa hakukonenäkyyteen. Mitä enemmän arvostelut sisältävät yrityksesi tärkeitä hakusanoja eli tuotteita, palveluita, firmasi nimeä sekä paikkakuntaa, niin sitä enemmän arvostelu vaikuttaa hakutuloksiin.
- Aloita aina vastaus kiittämällä asiakasta siitä että hän käytti aikaa vastaamiseen. Käytä asiakkaan nimeä.
- Kirjoita aina saman mittainen tai hieman pitempi kuin asiakkaan vastaus
- Käytä vastauksessa samankaltaista kieltä, jota asiakas on käyttänyt.
- Luo positiivinen ja iloinen tunnelma.
- Käytä omassa vastauksessa mahdollisimman asiaan liittyviä firman hakusanoja, esim. palvelu, jonka toimit, paikkakunta jossa palvelu toimitettiin sekä yrityksen nimi.
Jos haluat tietää lisää viiden tähden arvostelun hankkimisesta niin lue ohjeet Google My Business arvostelujen hankkimiseen.