Käytä Google Analyticsia Google My Business- tilin tulosten mittaamiseen
Google Analytics Google My Business - tehokaksikko
Tästä artikkelista löydät ohjeet siihen miten voit Google Analyticsin avulla mitata Google My Business-profiilista tulevat klikkaukset ja miten erottelet GMB-profiilista tulevat klikkaukset orgaanisen haun klikkauksista UTM-parametrien avulla.
Google My Business on paikallishakuja tekevän asiakkaan näkökulmasta erittäin hyödyllinen, mutta miten yritys voi mitata sen hyödyt tarkemmin?
Luettuasi tämän artikkelin osaat kerätä tarkempaa tietoa Google My Business -profiilin klikkauksista Google Analytics:in ja UTM koodien avulla.
Google My Business -profiilista tulee killkkauksia kotisivullesi monella eri tavalla:
- kävijä klikkaa profiilissa olevaa sivusto-linkkiä
- kävijä klikkaa tarjouksessa olevaa sivusto-linkkiä
- kävijä klikkaa postauksessa olevaa sivusto-linkkiä
- plus toimialasta riippuen jonne linkin voi lisätä
Mittaa Google My Business - liikennettä Google Analyticsin avulla
Vaikka GMB-tilin raportit ovat hyödyllisiä ja selkolukuisia, niin niiden avulla ei saa aina riittävän tarkkaa kuvaa siitä mistä klkkaukset syntyvät. Helpoin tapa parantaa tietojen tarkkuutta on käyttää UTM-parametreja kaikissa Google My Business -tilin linkeissä.
Näiden parametrien avulla pystyt näkemään Google Analyticsissa ja Google Search Consolessa kuinka paljon olet saanut profiilin avulla klikkauksia, näyttöjä tai UTM parametriin liitettyjä hakusanoja.
Google Analytics on paras keino mitata kuinka tehokkaasti Google My Business - tili tuo sinulle uusia asiakkaita.
Etkö tiedä mitä UTM-parametri tarkoittaa?
UTM-parametri on koodi, joka lisätään nettisivun osoitteen perään. UTM-koodin avulla Google Analytics saa tietää mistä liikenne nettisivulle on tullut ja mihin markkinointikampanjaan klikkaus liittyy.
Vaikka lisäät nettisivun alkuperäiseen linkkiin UTM-parametrin, niin linkin klikkaaja saapuu silti alkuperäiselle sivulle.
Pystyt muodostamaan UTM - koodin mille tahansa linkille maksuttoman Campaign URL Builderin avulla.
Malliesimerkki
Haluat seurata Google My Business - profiilista tulevaa liikennettä https://sinunyritysi.fi sivulle ja erottaa sen Googlesta tulevasta orgaanisesta liikenteestä.
UTM Campaign Builder:in avulla rakennettu linkki näyttää tältä.
https://sinunyritys.fi/?utm_source=google&utm_medium=gmbclick&utm_campaign=liikenne_nettisivulle
Voit lisätä UTM-parametsiin myös Campaign Term tai Campaign Content elementi, jos hauat vielä tarkemmin jaotella klikkauksia toisistaan Google Analytics-raporteissa.
Lisää UTM-linkki Google My Business-tilin yrityksen tiedot osuuden sivustolinkkiin
- Kirjaudu Google My Business - tilille
- Valitse vasemmasta reunasta Tiedot
- Mene kohtaan Nettisivut
- Liitä uusi linkkisi https://sinunyritys.fi/?utm_source=google&utm_medium=gmbclick&utm_campaign=liikenne_nettisivulle vanha linkin https://sinunyritys.fi tilalle
Seuraa Google Search Console:lla paikallihausta tulleita klikkauksia (hieman vaativa)
- Kirjaudu sisälle nettisivusi Google Search Console tilille
- Klikkaa Perfomance
- Luo Page filter, joka hakee automaattisesti URL:s, jotka sisältävät sanan "campaign".
Tämän jälkeen näet mikä osa nettisivun liikenteestä tulee Googlen orgaanisesta hausta ja mikä osa tulee paikallishausta (Google Maps eli Google My Business - profiilin avulla)
"Ilman lisättyjä UTM-parametreja - kuljet sokkona"
Google My Business Tilastot on kätevä raportti, josta näet miten yritystäsi etsitään Googlessa?
Tilastoa voit mennä katsomaan Google My Business-tilille
- Kirjaudu Google My Business-tilille
- Klikkaa vasemmalta Tilastot, jonka jälkeen näet monta hyödyllistä tilastoa.
Raportti 1 - Miten asiakkaat hakevat yritystäsi
SUORA HAKU: Nämä näyttökerrat syntyvät kun asiakkaat hakevat yritystä nimen tai osoitteen perusteella.
ASIAHAKU: Nämä näyttökerrat syntyvä kun asiakkaat etsivät tarjoamiesi tuotteiden tai palveluiden nimillä kuten maanrakennustyöt, automaali jne...
BRÄNDÄTTY: Nämä näyttökerrat syntyvät kun asiakkaat etsivät yritykseesi liittyviä brändiä